Funktionsbeskrivelse

for bestyrelsen i Peqqissaasut Kattuffiat

Bestyrelsen

  • Vælges jf. PKs vedtægter §9 stk. 4.
  • Hvert medlem er forpligtet til at arbejde aktivt jf. denne funktionsbeskrivelse.

 

Organisatorisk placering

  • Refererer til generalforsamlingen jf. vedtægterne § 11.

 

Ansvars- og arbejdsopgaver

  • Repræsenterer PK.
  • Leder PK i overensstemmelse med vedtægterne og de af generalforsamlingen trufne beslutninger jf. vedtægternes § 11.
  • Fastlægger de overordnede politiske retningslinjer, visioner og strategier for PK.
  • Deltager i det fagpolitiske arbejde i samarbejde med formandskabet.
  • Deltager i bestyrelsesmøder.
  • Udarbejder bestyrelsesberetning til generalforsamlingen.
  • Skal godkende rammebudget og regnskab for PK.
  • Overholder hovedaftalen mellem PK og selvstyret.
  • Deltager aktivt i relevante arbejdsgrupper og mødefora.
  • Søger oplysninger og formidler materiale fra og mellem samfundet, sekretariatet, bestyrelsen, tillidsrepræsentanter og medlemmer.
  • Uddelegerer relevante sekretariatsopgaver til formanden.
  • Sikrer overholdelse af vedtægter, overenskomster og aftaler.
  • Arbejder aktivt for at der findes tillidsrepræsentanter (TR) på alle steder, hvor der er ansatte under PKs overenskomst.
  • Afholder TR-kurser og seminarer.

 

Arbejdsopgaver i relation til formand og sekretariat

  • Sikrer at arbejdsforhold, funktionsbeskrivelse og ansættelsesmæssige forhold lever op til de for stillingen gældende vedtægtsregler, overenskomst og arbejdsmiljø.
  • Ansvarlig for at behandle og søge at løse konflikter og uoverensstemmelser, som ikke har kunnet løses lokalt i sekretariatet.
  • Ansvarlig for at medvirke til et godt gensidigt samarbejde.

 

Vedtaget på bestyrelsesmøde 8. september 2020.